Thursday, February 6, 2014

Ribut Salji Paling Dahsyat sepanjang 50 tahun Melanda Iran

Tehran : Ribut salji yang menimpa wilayah tersebut direkodkan sebagai yang paling teruk dalam tempoh sejak 5 dekad. Salji tebal menutup hampir seluruh tempat di wilayah utara Iran, menyebabkan bekalan elektrik terputus dan beberapa kemudahan yang lain tersekat, demikian lapor media Iran pada hari Isnin lalu.



Ribut salji yang dahsyat itu direkodkan sebagai tidak pernah berlaku dalam tempoh 50 tahun yang lalu. Salji
tebal setinggi dua meter (hampir tujuh kaki) menebal setelah salji berterusan turun sejak Jumaat minggu lalu.

"Masalah utama kami adalah kemudahan elektrik dan bekalan air yang terputus serta-merta kerana salji yang amat tebal," Salah seorang penduduk melaporkan.

Menurut pegawai , kira-kira 500,000 orang di utara Iran berada dalam kondisi tanpa elektrik dan gas sejak Sabtu minggu lalu.

Ketua Persatuan Bulan Sabit Merah Iran, Hossein Pir Kolivand telah melaporkan bahawa pasukan tersebut telah melaksanakan operasi sepanjang empat hari lalu dan dapat  menyelamatkan sekitar hampir 11,000 orang yang terperangkap  dalam salji yang tebal. Manakala 79 orang telah dimasukkan ke hospital dan masih berada dalam keadaan kritikal, lapor agensi berita rasmi IRNA.

"Sehingga kini seramai 3800 orang telah ditempatkan di pusat perlindungan kecemasan, " katanya.

Di Tehran, suhu menjunam kepada -7 C pada hari Sabtu minggu lalu,  sekaligus menjadikan malam paling sejuk di ibu negara pada tahun ini, manakala wilayah lain mengalami suhu serendah -18 C.

Beberapa sekolah di utara Tehran ditutup bermula hari Isnin kerana keadaan cuaca yang semakin teruk. Ribut salji dijangka akan menyerang malam Isnin di barat daya  negara.

Sumber  : Arab News

0 comments:

Post a Comment

 

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir

HEWIPMRAM

Footer Widget #3

Tetamu

Copyright 2010 We Care for Islam. All rights reserved.

rss digg delicious facebook